ANALISA KEM RAKAN REMAJA PATRIOTIK 2009
Siri : 1
Hingga 6
Tahun : 2009
Tempat :
- TAMAN MINI MALAYSIA & MINI ASEAN (TMMA)
- KUALA KUBU, SELANGOR.
- KAMPAR, PERAK.
- TANJUNG PIAI, JOHOR.
- DESARU JOHOR.
A) PENGENALAN ANALISA
KEM
·
Analisa dan penilaian yang dibuat berdasarkan
borang-borang analisa, temubual, pemerhatian dan perbincangan antara Penasihat
dan Pemerhati (rujuk Modul Asas Kem) berlandaskan Modul Asas Kem.
Analisa dari beberapa aspek yang dapat membantu pihak Institut Kajian
Sejarah dan Patriotisme Malaysia, Melaka (IKSEP) meneruskan kajian berkenaan
penghayatan remaja di antara 16 hingga 25 tahun terhadap Nasionalisme,
Patriotisme, Sejarah, Ketatanegaraan, Rukun Negara dan Gagasan 1 Malaysia.
·
Kem
Rakan Remaja Patriotik yang lengkap dari semua sudut penghayatan yang
dibantu oleh jurulatih-jurulatih yang layak dan terlatih. Penilaian yang
mengambil kira semua sudut termasuk pandangan peserta itu sendiri, keupayaan
diri dan tahap pemahaman peserta.
·
Kem yang lengkap dengan 2 kaedah iaitu ‘Kemasukan’(Input)
dan ‘Keluaran’ (Output) sebagaimana dibahagi secara teratur begitu juga
dengan beberapa strategi yang berjaya menarik minat peserta.
·
Kaedah Kemasukan seperti 3 slot ceramah, kuliah
/ tazkirah, ucapan (dalam majlis pembukaan dan penutup), Slot bengkel kefahaman
anjakan paradigma dan diskusi.
·
Kaedah Keluaran seperti slot debat,
persembahan kumpulan, perbincangan kumpulan, ikrar dan slot Azam dan Janji.
·
Terdapat juga 1 slot yang melibatkan Kemasukan dan
Keluaran secara serentak di dalam slot Jurus 1 Malaysia justeru menjadi
‘Branding’ antara peserta yang boleh dijadikan aktiviti bersama pada masa akan
datang.
B) ANALISA KEM
B.1
|
RENCANA PROGRAM
|
:
|
Berdasarkan
analisa peserta (rujuk borang analisa peserta) rencana program yang telah
disusun perlu di beri lebihan masa kepada program debat dan sukan berkembara.
Ini dapat disimpulkan bahawa minat peserta adalah untuk meluahkan perasaan
mereka melalui slot-slot debat begitu juga menunjukkan kemampuan diri mereka
melalui slot lasak.
Perbincangan
kumpulan selepas slot-slot ceramah dan aktiviti membuka ruang kepada peserta
untuk menilai dengan lebih dalam selain berkongsi pandang tentang topik yang
telah disampaikan. Hasil analisa bahawa IKSEP berjaya membuat penemuan
seperti berikut:
Ø Remaja di bawah 25 dan tidak kurang
daripada 16 tahun ini perlukan satu platform untuk mereka meluahkan idea dan
pandangan kerana mereka merupakan generasi yang bakal mengundi begitu juga
mereka inilah yang akan membuat perubahan bentuk pemerintahan masa akan
datang.
Ø Remaja ini kurang mendapat pendedahan
yang intelek berkenaan semangat nasionalisme, patriotisme, ketatanegaraan dan
ketatasusilaan. Apabila diberi ruang selama 3 hari 2 malam ini remaja
merasakan seolah-olah mereka telah diberi suntikan semangat baru untuk
berjuang mempertahankan hak kerakyatan mereka.
Ø Remaja mula sedar bahawa Kepercayaan
Kepada Tuhan merupakan tunjang dan landasan utama serta kebenaran Rukun
Negara itu sendiri meletakkan kepercayaan itu yang paling utama di dalam
Rukun Negara.
Ø Analisa membuktikan bahawa dengan
perhatian dan ruang luahan yang terkawal dapat membentuk satu generasi remaja
yang berjati diri serta merupakan pemimpin yang dapat membantu perkembangan
sosio keluarga, masyarakat, negeri dan seterusnnya negara Malaysia.
Ø Jurus 1 Malaysia yang dibuat menampakkan
ada satu amalan sama yang diperolehi oleh peserta boleh dikatakan sebagai ‘Branding’
antara mereka. Rakan Remaja Patriotik IKSEP merupakan bakal pemimpin yang
bersemangat selepas 3 hari 2 malam diberi pendedahan dan ‘input’ serta kaedah
‘output’ yang berkesan.
Ø Kaedah penganjuran yang perlu diberi
nilai tambah sebagai contoh ada peserta yang tidak dimaklumkan dari segi
persediaan pakaian dan kandungan kem ini. Terdapat beberapa isu seperti di
Kuala Kubu Selangor terdapat seorang peserta yang memohon pulang kerana tidak
berminat untuk meneruskan program kem. Dari perbincangan didapati bahawa
mereka tidak diberi maklumat sebenar tentang penganjuran kem. Selain itu,
lokasi kem yang menempatkan penginapan yang terlalu jauh daripada dewan dan
tapak aktiviti lain memenatkan peserta serta mengganggu ketepatan masa.
Alatan bantuan mengajar yang kurang lengkap dan kerjasama yang lemah daripada
pihak penyewa tapak lokasi. Segala kelemahan ini menjadi faktor kepada kurang
berkesannya input dan output kepada peserta. Namun dengan pengalaman dan
pengendalian modul operator dan penceramah yang berpengalaman analisa
menggambarkan peserta-peserta ini 70% antaranya berjaya diberi suntikan baru
dan semangat yang berguna kepada mereka.
Ø Kaedah penganjuran di Kampar, Perak
terdapat sedikit kecelaruan apabila ada penglibatan selain modul operator
yang telah dilantik oleh pihak IKSEP sendiri.
Ø Pengurusan tapak lokasi di Taman Mini
Malaysia dan Mini Asean, Melaka (TMMA) dan Desaru Resort, Johor merupakan
pengurusan yang memuaskan serta sesuai dikekalkan sebagai tapak kem. Kerjsama
dan sokongan yang diberikan amat baik serta mendapat pujian daripada peserta
di dalam borang analisa peserta.
Ø Tanjung Piai Resort adalah merupakan
tapak lokasi yang cantik namun kurang sesuai jadikan tapak kem dari beberapa
aspek seperti kurangnya kemudahan serta alatan bantuan dan kurangnya
ciri-ciri keselamatan kepada peserta. Selain itu, pihak pengurusan resort
kurang memberikan kerjasama apabila diperlukan pada masa-masa tertentu.
|
B.2
|
PESERTA
|
:
|
Ø Analisa menggambarkan terdapat dua
pembahagian remaja yang dipisahkan oleh 2 faktor iaitu taraf hidup dan
pengusahaan ilmu. Ada
antara peserta yang agresif namun bersikap kurang matang serta tidak berjaya
meluahkan idea-idea yang bernas justeru ini menjadi kekecewaan kepada
individu terbabit. Sebaliknya ada peserta yang intelek namun kurang
berkeyakinan diri serta bersikap pasif di dalam kumpulan. Ini juga
menimbulkan kekecewaan pada individu terbabit. Namun bermula daripada slot
debat, disambung dengan persembahan kumpulan kedua-dua jenis peserta ini mula
menampakkan keterbukaan dan penyerapan ilmu itu telah bermula dan dibuktikan
di dalam Azam dan Janji di mana peserta-peserta ini sudah kurang menampakkan
perbezaan antara mereka dengan kata lain kaedah penerapan yang terdapat dalam
slot-slot ini boleh diguna pakai. (rujuk borang analisa peserta kem rakan
remaja patriotik iksep)
Ø Satu lagi penemuan yang berjaya dibuat
adalah dari sudut kerjasama pasukan dan keyakinan diri berinteraksi sesama
sendiri. Slot personaliti diri dan slot Konsep 1 Malaysia berjaya merubah
minda mereka tentang kepentingan Kesopanan dan Kesusilaan di dalam Rukun
Negara. Penghayatan ini tergambar semasa sesi perdebatan, persembahan
kumpulan serta azam dan janji (rujuk borang Azam dan Janji ; Borang Analisa
Peserta Kem Rakan Remaja Patriotik IKSEP). Peserta menilai bahawa hubungan
sosial di dalam masyarakat agak terhad serta kurang diberi ruang kepada
mereka membuktikan kemampuan dan pemikiran mereka. Mereka memerlukan ruang
seperti kem ini untuk memuhasabah diri selain menilai senario sebenar sosio
masyarakat dalam negara dan hasilnya mereka sedar bahawa kerajaan di bawah
pucuk pimpinan sekarang tidak boleh ditukarganti namun perlu disokong dan
diberi nilai tambah agar akan terus aman dan makmur (diluahkan di dalam sesi
debat).
Ø Kem di Kampar Perak, menggambarkan satu
senario yang agak berbeza. Penganjuran kem agak kurang berkesan kerana
terdapat pihak lain yang terlibat selain daripada modul operator yang telah
dilantik oleh pihak IKSEP. Ini menjadi punca kepada beberapa masalah disiplin
peserta yang menerima 2 bentuk arahan berbeza. Selain itu, pada peringkat
awal ketibaan peserta ini nampak tidak bersemangat serta kurang berdisiplin.
Ø Peserta di Kampar, Perak menggambarkan
satu senario yang berbeza di mana peserta ini tidak bersemangat serta 75%
daripadanya pada peringkat awal tidak memberi interaksi, disiplin, penumpuan,
kerjasama dan penglibatan secara baik. Interaksi antara peserta juga agak
kurang baik. Ini menggambarkan satu senario sosio budaya dan masyarakat yang
agak pasif serta tidak menghayati Kesopanan dan Kesusilaan di dalam Rukun
Negara. Hasil perbincangan menggambarkan bahawa pelajar yang terdiri daripara
penuntut IPTS ini kurang diberi
pendekatan nasionalisme, patriotisme, ketatanegaraan dan Konsep 1 Malaysia
itu sendiri. Ini dapat dicungkil daripada sesi perbincangan kumpulan pada
peringkat awal (hari pertama) kem di Perak ini. 98% peserta di Perak adalah
berketurunan Melayu dan beragama islam namun pada sesi solat (hari pertama)
tidak sampai 40% peserta yang terlibat. Satu senario yang amat berbeza
daripada kem-kem di negeri lain. Namun pada akhir kem dapat dibuktikan (rujuk
borang-borang analisa) bahawa mereka ini boleh dibentuk dan mereka sebenarnya
kurang mendapat perhatian dan kurang diberi ruang untuk meluahkan idea dan
kemampuan mereka. IKSEP sebenarnya telah berjaya membentuk satu kumpulan
Rakan Remaja Patriotik di Perak dalam masa yang singkat dan dibuktikan di
dalam sesi debat, ajakan paradigma, persembahan kumpulan dan Azam dan Janji.
Kelemahan remaja ini boleh menjadi bahan analisa kepada beberapa isu yang
berlaku di Perak. Ketatanegaran perlu disuntik melalui program-program kem
IKSEP agar senario politik di Perak dapat diberi nafas baru.
Ø Analisa di Tanjung Piai, Johor memberi
maklumat bahawa wakil-wakil pelajar dari UTM, UITM dan Kolej Komuniti Tanjung
Piai merupakan peserta yang paling menyerlah penglibatan mereka. Mereka
merupakan contoh remaja generasi penerus yang berkeyakinan menjadi pemimpin
masa akan datang. Walaupun pada peringkat awal remaja ini kurang mendapat
pendedahan tentang kem yang bakal dihadiri namun mereka berjaya
mentransformasi diri menyerap suasana kem dan menjadikan kem ini sebagai satu
kem yang paling berjaya tahun 2009. 80% antara mereka berkeyakinan tinggi,
memberi penumpuan, berinteraksi, bekerjsama, berdisiplin, berkebolehan, dan
mempunya ketahanan mental yang baik. Ini menggambarkan bahawa
institusi-institusi pengajian tinggi di Johor berjaya melahirkan
penuntut-penuntut yang baik. Selain itu mereka meluahkan melalui sesi debat
dengan begitu lantang tentang betapa mereka kecewa dengan masyarakat,
institusi, pemimpin mahupun individu yang tidak menghayati Prinsip-Prinsip
Rukun Negara. Jauh dihati mereka Barisan Nasional perlu kekal dan disokong
namun memerlukan perubahan dari sudut ketatanegaraan kepada segelintir
pemimpin. Ini diluahkan di dalam sesi debat, persembahan serta Azam dan
Janji. Dalam ucapan akhir wakil pelajar di dalam sesi penutup mereka
berpendapat bahawa kem IKSEP ini telah memberi anjakan paradigma dan semangat
baru untuk mereka berjuang sebagai Rakan Remaja Patriotik IKSEP.
Ø Peserta-peserta kem yang datang dari
Institusi Pengajian Tinggi di negeri Melaka dan Johor merupakan peserta yang
pada peringkat awal boleh dikatakan memahami prinsip-prinsip Rukun Negara.
Pencapaian mereka mudah dinilai dan merupakan pencapaian yang baik. Boleh
dianggap samarata serta masih segar untuk diberi rawatan awal untuk
membangkitkan wajadiri mereka. Kem di TMMA, Tanjung Piai dan Desaru
menggambarkan keterbukaan remajanya menerima Kemasukan dan Keluaran yang
positif serta perlu diberi tumpuan lebih agar kekuatan ini dapat dilonjakkan
justeru dibimbing menjadi generasi penerus yang terbaik.
Ø Peserta-peserta kem di Selangor dan Perak
menggambarkan satu senario berbeza mungkin kerana pengaruh sosio keluarga
yang lebih taksub kepada idealogi pembangkang. Terdapat di antara peserta
apabila ditemubual meluahkan rasa tidak puashati kerana berada di dalam
suasana sosio keluarga yang beridealogikan pembangkang. Ini perlu diberi
perhatian bagaimana kaedah untuk memberi suntikan semula kepada remaja ini
agar semangat mereka dapat menenggelamkan semangat ibubapa mereka yang
taksub. Jelas dan nyata Rukun Negara merupakan senjata utama yang paling
berkesan serta perlu diperhebatkan agar ketatanegaraan dapat menolak
idealogi-idealogi yang berlawanan dengan corak pemerintahan kerajaan
sekarang.
|
B.3
|
RUMUSAN ANALISA
|
:
|
o
Secara
keseluruhan peserta amat berpuashati dengan penganjuran kem ini begitu juga
berhasrat untuk menghadiri lagi kem ini sekiranya diberi peluang.
o
Analisa
menggambarkan 60% remaja kurang mendapat pendedahan dari sudut nasionalisme,
patriotisme, sejarah, ketatanegaraan, konsep 1 Malaysia dan Rukun Negara itu
sendiri.
o
Ada antara remaja ini diperingkat awalnya
tidak menghafal Rukun Negara dan ada juga yang tidak tahu apa kandungan Rukun
Negara. Ini menggambarkan remaja sekarang lebih cenderung kepada kehidupan
mereka sendiri dan kurang mempunyai daya juang untuk mempertahankan hak
mereka.
o
Kem
telah berjaya walaupun dalam masa yang singkat untuk memberi kesedaran yang
setimpal dengan ruang masanya. Perubahan dan anjakan paradigma yang telah
berlaku begitu ketara dan membuktikan remaja kini sebenarnya dahagakan
kesempatan dan peluang untuk mempertahankan hak-hak mereka.
o
Di
antara luahan mereka adalah dari sudut ketelusan undang-undang dan
perlembagaan. Ini diluahkan dalam sesi debat dan menggambarkan bahawa
terdapat kekecewaan di dalam diri mereka terhadap beberapa pemimpin negara
sekarang yang kurang ketatanegaraannya.
o
Remaja
juga bersetuju dan menerima kenyataan bahawa negara Malaysia perlu kekal di
dalam sistem pemerintahan Barisan Nasional namun adalah menjadi tanggungjawap
mereka untuk memberi nilai tambah serta bergerak aktif berjuang di dalam
menyampaikan kepada remaja lain bahawa mereka tetap berpegang bahawa Rukun
Negara ini sangat relevan dan setiap kepimpinan haruslah berlandaskan kepada
PRINSIP-PRINSIP RUKUN NEGARA.
o
Remaja
bersetuju dan berpendapat Rukun Negara perlu dihayati dan diamalkan oleh
sekelian rakyat Malaysia.
Mereka meluahkan melalui slot Azam dan Janji dengan begitu bersemangat
sebagai rakyat negara Malaysia
yang berdaulat.
o
Program
KEM RAKAN REMAJA IKSEP perlu diteruskan serta perlu diberi sokongan padu
sebagai pemangkin yang akan mengkaji serta menganalisa senario sosio
masyarakat dan sosio keluarga dari sudut nasionalisme, patriotisme, sejarah,
ketatanegaraan, konsep 1 Malaysia
dan Rukun Negara. Kem ini perlu dijadikan program berjadual serta mendapat
satu tapak khas bagi setiap negeri agar usaha ini akan sampai kesemua
peringkat masyarakat.
o
Perjuangan
ini walau dengan berskala kecil namun merupakan senjata berkesan memulihkan
masalah di dalam negara Malaysia.
Rukun Negara merupakan intipati utama yang perlu diterapkan kepada remaja
agar generasi penerus ini akan berjaya membuat anjakan paradigma yang besar
di dalam masyarakat Melayu khususnya dan negara Malaysia amnya.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan