Cari Blog Ini

Rabu, 3 Februari 2010

Sultan Ismail Al-Marhum Skudai Part 3

Catatan ini dirakam dari sebuah blog (http://merbawi.blogspot.com)
Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada pemilik blog ini kerana telah berjaya menemukan sejarah yang amat berharga bagi ahli keluarga
Al-Marhum Skudai. Jazakallah ukhairi.. Semoga Allah sentiasa memberikan Rahmat dan Nur Rahman Nya kepada beliau. Sejauh mana ketepatan fakta ini kita serahkan kepada Yang Maha Esa.. Sesungguhnya ilham dan ilmu yang baik itu datangnya dari Allah jua.

Perspektif utama di sini adalah supaya waris ganerasi dan cicit piut al-marhum dapat mengambil ikhtibar dan menjadikan pedoman di atas peristiwa-peristiwa yang telah berlaku termasuklah diri saya dan keluarga sendiri. Bersama kita memanjangkan doa dan amalan yang baik kepada ahli-ahli keluarga yang telah kembali kerahmatullah..

Perjuangan nenek moyang kita yang telah melalui saat getir begitu juga sejarah perjuangan menghadapi ancaman penjajah. Sebuah era kehidupan yang penuh dengan kisah sedih serta kepayahan tidak seperti yang telah kita nikmati sekarang selepas negara kita merdeka. Kesenangan dan keselesaan hidup di atas pengorbanan begitu juga kesusahan keturunan kita yang terdahulu.

Renungkanlah bersama betapa kehidupan kita kini merupakan era proses membina semula empayar keluarga setelah ratusan tahun menghadapi zaman kejatuhan.. Wallahuwaqlam..


Berikut ini adalah hasil karya MERBAWI:

Salam sejahtera..! Setelah pembunuhan Birch, Sultan Ismail, ahli keluarganya dan penyokong penyokongnya telah melarikan diri bersama sama dengan alat alat kebesaran negeri Perak. Dato Maharajalela Pandak Lam telah bersama sama didalam kumpulan yang boleh dikatakan "besar". Dari istana baginda di Belanja, rombongan telah bergerak ke Kinta dengan dikejar dari belakang oleh polis Inggeris yang lengkap bersenjata meriam dan senjata api. Dari Kinta, rombongan telah bergerak ke Hulu Perak, terus ke sempadan dengan Pattani. Tentera Inggeris pula disokong oleh askar askar Sepoi (Benggali), Gurkha, askar upahan dari kalangan orang melayu. Manakala rancangan untuk mengepung dan menangkap Sultan Ismail dan kumpulanya telah dirancang dari Pulau Pinang dengan sokongan dari Raja Muda Yusuf dan pasukan dari negeri Kedah seperti diterangkan dalam;
"For a whole month longer, however, Ismail and the remnant of his followers remained at liberty near the head of the Perak river; until, feeling that if they Were permitted to remain unmolested in their retreat, they would form the nucleus of a fresh disturbance, the Governor sent orders to Penang for another effort to be made from that settlement to effect the ex- Sultan's capture. The plan proposed was that, after obtaining information as to the exact whereabouts of the fugitives, three combined movements should be flade-by Malays under Rajah Muda Yusuf, by men from Salama, and a force from Quedah" - Page 405
Sumber dipetik dari Title: Perak and the Malays
Author: McNair, John Frederick Adolphus, 1828-1910

Pihak Inggeris telah menulis kepada kerajaan Siam untuk tidak membenarkan bekas Sultan Ismail masuk ke Pattani, Raja Siam telah mengarahkan orang orang Pattani untuk menurut dan melaksanakan arahan tersebut. Walaubagaimanapun, orang orang Pattani telah tidak menlaksanakan arahan tersebut, seperti dibawah;
In accordance with these orders, an expedition started, under Mr. Hewick, the Assistant-superin- tendent of Police of Province Wellesley; and he soon found, by the action taken by the Patani men, that the orders of the king of Siam for the prevenfion of the entrance of the fugitives into his province had been stringent: but they acted in a double-edged manner; for the instructions being to the authorities to prevent all Perak men from entering Patani terri- tory, and as there was no road from Perak o Quedab that did not pass through Patani, the whole expedition with its Perak men, was brought to a standstill. While matters were in this state news was brought in that Ismail was wearied out and ready to give himself up, and was on the frontier waiting. There were still some difficulties to get over, as now there was a chance of hindrance being thrown iU the way of the capture; for the Patani men showed a disposition to meddle, and sent parties out to interfere. - page 406

Bekas Sultan Ismail akhirnya telah membuat keputusan untuk menyerah diri kepada Sultan Kedah kerana bimbangkan keselamatan dan kesihatan pengikut pengikutnya yang telah ramai sakit dan tercedera didalam hutan. Diantara pengikutnya ada yang telah mati semasa peperangan dengan Inggeris semasa dikejar, ada yang sakit dan tidak meneruskan perjalanan. Jumlah kesemua ahli keluarga dan pengikut bekas Sultan Ismail adalah seramai 170 orang termasuk wanita dan kanak kanak, walaubagaimanapun kumpulan ini tidak termasuk Dato Maharajalela Pandak Lam dan pengikut pengikutnya yang masih meneruskan usaha daripada ditangkap oleh Inggeris diHulu Perak.
By a little judicious management, however, Mr. Hewick, had Ismail taken to a place called Cheeab, and following him there, found him encamped in the jungle with his people, to the extent of about one hundred and seventy men, women, and children. - page 406

Setelah itu mereka dibawa ke pelabuhan Kuala Muda, dari seramai 170 orang, hanya seramai 18 orang sahaja, dari kalangan ketua, pengikutnya serta bekas Sultan Ismail dan kesemua alat alat kebesaran Negeri Perak telah dibawa kePulau Pinang.
The march was afterwards continued to Qualla Muda, where the ex-Sultan, the regalia, and the chiefs and followers, to the number of eighteen, were embarked and taken to Penang, while the women and children and twenty Seven elephants were left in Quedah. It seems that the sufferings of Ismail and his followers must have been very severe; for when he rendered he was in a destitute condition, his people emaciated, many of them ill, while many more had been left behind in the jungle and had died off. - page 410

Dari Pulau Pinang, bekas Sultan Ismail, ketua dan pengikutnya seramai 18 orang telah dibuang negeri ke Sekudai, Johor. Sultan Johor telah mengambil tanggung jawab untuk memastikan
bekas Sultan Ismail tidak akan campurtangan dalam masa depan negeri Perak. Semasa dalam pembuangan, perbelanjaan hidup disediakan oleh Sultan Johor melalui pembiayaan wang dari negeri Perak.
The circumstances of the case against Sultan Ismail and his following were considered sufficient also to justify their continued detention at Johore, Where the Maharajah undertook to provide against their being intrigued with in connection with the future affairs of Perak; while for the maintenance of the various chiefs provision was arranged for out of the revenue of Perak. In connection with these arrangements, a procla- rnation was issued by Sir William Jervois, in March - page 411

Di antara barang barang kebesaran negeri Perak yang dirampas dari bekas Sultan Ismail adalah seperti berikut;
1. Gajah - 27 ekor yang masih hidup dan ditinggalkan di Kedah
2. Beberapa Keris emas
3. beberapa Pedang
4. Loceng atau Genta
5. Naga..??(kemungkinan patung naga yang diperbuat dari emas)
6. Beberapa barangan yang diperbuat dari emas dan perak.

Nota: Barangan ini tidak termasuk daripada pembesar pembesar lain yang dirampas dan tidak direkod. Yang direkodkan hanyalah barangan rasmi kerajaan negeri Perak. Barangan ini kesemuanya dibawa keEngland. Walaubagaimanapun, ada pendapat yang menyatakan barangan ini tidak dibawa kesana. Ini tidak dapat disahkan.
The Perak regalia, which was captured with ex- Sultan Ismail, consisted, besides elephants, nierey of a few golden krises, swords, bells, dragons, and various gold and silver articles of a personal character. - page 413


DYMM Almarhum Sultan Ismail Mu'abidin Riayat Shah (Marhum Mangkat Skudai) Part 2.


SULTAN ISMAIL MU'ABIDIN RIAYAT SHAH (MARHUM MANGKAT DI SEKUDAI)
(1871 - 1874)

Raja Bendahara Raja Ismail dilantik menjadi pengganti Almarhum Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah yang telah mangkat lebih daripada sebulan belum disemadikan. Raja Ismail telah dilantik oleh orang besar-besar Perak memandangkan Raja Muda Raja Abdullah tidak berani berangkat menghadiri serta mengetuai istiadat permakaman Almarhum. Raja Ismail adalah putera Raja Nandak binti Almarhum Sultan Ahmaddin Shah dengan suaminya Saiyid Shaikh Al-Khairat, Raja dari Siak, dan telah diambil menjadi Raja Bendahara dalam pemerintahan Almarhum Sultan Jaafar Mua'azzam Shah (Sultan yang ke-23).

Setelah menjadi Sultan yang ke-25, Raja Ismail bergelar Sultan Ismail Mu'abidin Riayat Shah, dan bersemayam di Belanja. Dari masa itu hingga beberapa tahun kemudian, kerabat-kerabat diraja sentiasa berseliseh antara sama sendiri, terutama di antara baginda dengan Raja Muda Raja Abdullah, Raja Yusuf ibni Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah dan Tengku Menteri Ngah Ibrahim. Adalah dipercayai baginda juga telah mengambil Raja Tepus dijadikan pemangku Raja Mudanya kerana baginda tidak dapat kerjasama daripada Raja Muda Raja Abdullah ibni Almarhum Sultan Jaafar Mua'azzam Shah bersemayam di Batak Rabit.

Disebabkan perselisehan sesama sendiri antara kerbat-kerabat diraja Perak itu, maka pemerintahan di Negeri Perak telah menjadi semakin kucar-kacir lagi. Tambahan pula, huru-hara yang dibangkitkan oleh kaum Cina di Larut sejak tahun 1872, yang disebutkan Perang Larut, tidak dapat diselesaikan oleh raja-raja dan Tengku Menteri Ngah Ibrahim itu. Dalam keadaan kekacauan itu, Raja MUda Raja Abdullah, Raja Yusuf ibni Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah, Raja Idris ibni Almarhum Raja Bendahara Alang Iskandar (ibni Raja Kecil Tengah Raja Ahmad) dan Tengku Menteri Ngah Ibrahim masing-masing telah meminta bantuan daripada Gabenor Negeri-Negeri Selat, Sir Hary Ord, di Singapura untuk menegakkan kedudukan mereka masing-masing.

Pada bulan April 1872, Raja Muda Abdullah dengan sendirinya telah menyatakan bahawa beliau merupakan Sultan Perak yang sah serta mengambilnya Raja Yusuf sebagai Raja Mudanya. Pada bulan yang sama, Gabenor Ord telah menghantar wakilnya, C.J. Irving, yang sedang berkhidmat sebagai Juruodit Agung Negeri-Negeri Selat, datang ke Perak menyelidikkan keadaan kesultanan itu. Irving telah berjumpa dan bertemu-ramah dengan Raja Muda Raja Abdullah, Tengku Menteri Ngah Ibrahim dan lain-lain orang besar-besar di atas kapalnya bernama Pluto di Sungai Larut. Maka pada 25 April 1872, Raja Muda Raja Abdullah telah mengemukakan tuntutannya kepada Gabenor Negeri-Negeri Selat bahwa beliau adalah waris yang lebih berhak dilantik menjadi pengganti Almarhum Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah. Selepas sebulan daripada pertemuan dengan Irving, Gabenor Negeri-Negeri Selat telah memanggil semua orang besar-besar Perak datang berkumpul di Pulau Pinang menghadiri suatu persidangan mengenai siapa yang lebih layak menjadi Sultan Perak itu dengan Gabenor Ord. Tetapi orang besar-besar memaklumkan bahawa perkara berkenaan Sultan Perak telah pun diselesaikan dan mereka tidak hadir untuk bersidang dengan Gabenor.

Pada tahun 1872, berbangkit pula pergaduhan orang-orang Cina di Larut antara pihak Hai San dengan pihak Ghi Hin, (yang dirujuk sebagai Perang Larut yang ketiga). Pergaruhan tersebut berlarutan dan pada awal tahun 1874 barulah orang Inggeris menggunakan pengaruhnya untuk memberhentikan pengaduhan orang-orang Cina di Larut dan di Pulau Pinang. Dalam pergaduhan tersebut, Tengku Menteri Ngah Ibrahim dan beberapa orang Raja pula menyertai bahagian dan memberi sokongan kepada kongsi-kongsi Cina yang mereka sukai.

Pada bulan Ogos 1873, Gabenor Ord telah datang ke Pulau Pinang dan berjumpa dengan Raja Muda Raja Abdullah. Pada 3 September 1873, setelah mendengar penerangan daripada Leftenan Gabenor A.E.H. Anson, Gabenor Ord telah mengiktirafkan Tengku Menteri Ngah Ibrahim sebagai pemerintah Larut yang sah.

Susulan daripada itu, Raja Muda Raja Abdullah pula berangkat ke Singapura berjumpa dengan Gabenor Negeri-Negeri Selat yang baru untuk berunding tentang tuntutannya menjadi Sultan Perak. Gabenor baru ialah Sir Andrew Clarke. Maka pada 30 Disember 1873, atas pujukan daripada sahabatnya bernama W.H. Read di Singapura, Raja Muda Raja Abdullah telah mengutus surat kepada Sir Clarke meminta Gabenor itu mencampur-tangan menyelesaikan huru-hara di Negeri Perak dan menerimanya sebagai Sultan Perak yang sah. Tidak beberapa lamanya, Sir Clarke pun datang ke Pulau Pangkor berjumpa dengan orang besar-besar Perak serta ketua-ketua Cina yang bergaduh di Larut. Akhirnya, pada 20 Januari 1874, suatu perjanjian yang dinamakan Perjanjian Pangkor telah pun dimeteraikan oleh kerabat-kerabat diraja dan orang besar-besar Perak dengan pihak Gabenor Negeri-Negeri Selat. Antara syarat-syarat perjanjian tersebut ialah Raja Muda Raja Abdullah diangkat menjadi Sultan Perak, pewujudan jawatan Residen British di Perak untuk menasihatkan Sultan dalam segala perkara selain daripada yang tersentuh dengan agama Islam dan adat istiadat Melayu. Dengan wujudnya perjanjian itu, Sultan Ismail Mu'abidin Riayat Shah, yang tidak hadir dalam perjumpaan dengan Sir Clarke di Pulau Pangkor, telah diturunkan daripada takhta kerajaan Negeri Perak serta dibenarkan memakai gelaran 'Sultan Muda' dan diberikan gaji oleh Kerajaan Negeri Perak. Kuasa dan kedudukan Tengku Menteri sebagai pemerintah Larut juga disingkirkan, dan diserah-balik kepada Sultan Perak yang baru diiktirafkan.

Mengikutan daripada pewujudan Perjanjian Pangkor, pegawai Inggeris J.W.W. Birch telah dilantik menjadi Residen British yang pertama. Maka pula timbullah perselisehan antara Sultan baru dan Residen British yang kemudiannya menyebabkan pembunuhan Birch di Pasir Salak. Peristiwa gelap ini menyebabkan terbitnya Perang Perak. Pemerintahan British telah menangkap orang-orang yang terlibat dengan pembunuhan Birch, dan mereka dijatuhkan hukuman. Kepada bekas Sultan, Sultan Muda Ismail, baginda telah dibuang negeri ke Johor pada tahun 1877. Sultan Muda Ismail berhinggap di Sekudai sehingga baginda mangkat pada 4 September 1889 dengan bergelar 'Marhum mangkat di Sekudai'. Almarhum dipermakamkan di Bukit Mahmudiah di Johor Bahru.


YAM Sultan Ismail Mu'ab ud-din Ri'ayat Shah ibni al-Marhum Sayyid Sheikh al-Khairat (Al-Marhum Skudai) - Part 1















Rakaman cacatan daripada www.royalark.net/malaysia/perak8/htm bertajuk

The Siak Dynasty

GENEALOGY

1871 - 1874 H.H. al-Mastur Bsetriu'llah al-Jamil Paduka Sri Tuanku Sultan Ismail Mu'abuddin Ri'ayat Shah ibni al-Marhum Sayyid Sheikh al-Khairat [Marhum Mangkat di-Sekudai], Sultan and Yang di-Pertuan of Perak Darul-Ridzwan, son of Y.M. Raja 'Abdu'l-Rahman, of Siak, Sayyid Shaikh ul-Amin, by his wife, Y.A.M. Raja Mandak binti al-Marhum Sultan Ahmad uddin Shah, younger daughter of H.H. Maulana Paduka Sri Tuanku Sultan Ahmad uddin Shah ibni al-Marhum Sultan Muhammad Shah Aminu'llah, Sultan and Yang di-Pertuan of Perak. Raised to the title of Raja Bendahara 1850. Appointed as Heir Apparent with the title of Tuanku Raja Muda, Wakil us-Sultan, Wazir ul-Azam, 9th October 1865. Proclaimed as Sultan, 26th May 1871. Installed at Kuala Kangsar, 28th June 1871. Deposed by the Treaty of Pangkor and was granted a pension and the personal title of Sultan Muda, 20th January 1874. Exiled to Singapore and later to Johor. m. (first) (div.) Y.M. Raja Teh Sharifa binti Raja Sayyid Hasan, former wife of H.H. al-Matukkal Billahul-Jali Paduka Sri Tuanku Sultan 'Ali al-Mukammil Inayat Shah Nabiu'llah ibni al-Marhum Sultan Shahabud-din Ri'ayat Shah Safiu'llah, Sultan and Yang di-Pertuan of Perak Darul-Ridzwan, and of Sultan Muda Ngah, and daughter of Y.M. Raja Ngah Daha Sayyid Hasan bin Ahmad, by his wife, a daughter of Sayyid Ja'afar. m. (second) Y.M. Raja Fatima binti Raja Daud, daughter of Y.A.M. Raja Daud bin Raja 'Ali, Raja Kechil Besar, by his second wife, Che' Long Halima binti Inche Muhammad. He d. at Sekudai, Johor, 4th September 1889 (bur. at the Royal Cemetery, Mahmoodiah, Johor Bahru)


Al-Marhum Skudai having had issue, one son and two daughters:
  • 1) Y.A.M. Raja Lope Ahmad ibni al-Marhum Sultan Ismail Mu'abuddin Ri'ayat Shah. He had issue, two sons and one daughter, including:
    • a) Y.M. Raja Othman bin Raja Lope Ahmad.
    • b) Y.M. Raja Hamza bin Raja Lope Ahmad. (Copyright©Christopher Buyers)
  • 1) Y.A.M. Raja Long Siak binti al-Marhum Sultan Ismail Mu'ab ud-din Ri'ayat Shah (d/o Raja Teh Sharifa).
  • 2) Y.A.M. Raja Long Khadija binti al-Marhum Sultan Ismail Mu'ab ud-din Ri'ayat Shah (d/o Raja Fatima). m. Y.A.M. Raja 'Usman ibni al-Marhum Sultan 'Ali al-Mukammil Inayat Shah Nabiu'llah, Raja Bendahara (d.s.p.), eldest son of H.H. Paduka Sri Tuanku Sultan 'Ali al-Mukammil Inayat Shah Nabiu'llah ibni al-Marhum Sultan Shahab ud-din Ri'ayat Shah Saifu'llah, Sultan and Yang di-Pertuan of Perak.






MARTABAT BELIA

Rencana yang pernah diterbitkan di dalam Akhbar Melaka Hari Ini tahun 2008
Slug : Belia
Susunan : Rizuan Ahmad

Negeri Melaka Bersejarah merupakan salah sebuah daripada 14 buah negeri termasuk Wilayah Persekutuan yang membentuk negara Malaysia di bawah pentadbiran pucuk pimpinan kerajaan Barisan Nasional. Sebuah negeri dengan majoriti rakyatnya yang patriotik dan setia menyokong usaha-usaha kerajaan terutamanya golongan belia. Kegigihan usaha kerajaan terus mengembeling tenaga serta fikiran memastikan hala tuju belia Melaka terus berkembang dan melahirkan elit-elit yang merupakan bakal pemimpin ganerasi hadapan serta terus memperjuangkan kedaulatan negeri ini.

Terbaru Perdana Menteri Malaysia, mencadangkan di dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMKe-9) supaya menambah bilangan sasaran belia yang dilatih melalui pelbagai program seperti youth to youth, rakan muda dan PLKN kepada bilangan 6 juta orang berbanding jumlah penduduk belia Malaysia seramai 11.1 juta orang.

Perdana Menteri turut mencadangkan agar Institusi Pembangunan Belia Malaysia membuat kajian bagi memahami aspirasi dan tuntukan belia yang memfokuskan kepada pembinaan modal insan ke arah melahirkan belia yang bersemangat patriotisma serta dilatih secara komprehensif 'Soft Skills' dan 'Hard Skills'.

Golongan belia perlu sedar bahawa kerajaan sentiasa berusaha memberi peluang-peluang baru yang sewajibnya disambar bagi membina soft skills dan hard skills agar belia mampu berdiri sendiri membentuk modal insan dan jati diri.

Sains dan teknologi terkini terutama di bidang ICT sebenarnya berjaya melebarkan saluran informasi dunia tanpa sempadan dengan penaklukan jurang digital merangkumi segala aspek keperluan membina sahsia diri belia. Bukan lagi masanya untuk belia berpeleseran sebaliknya belia perlu bijak merancang aliran pembangunan diri supaya dapat menyumbang kepada pembangunan negeri sebagai rakyat yang cintakan negerinya.

Belia yang sihat, intelek serta matang memilih aktiviti-aktiviti yang meransang perkembangan minda serta tidak mudah tunduk kepada anasir-anasir yang membawa kepada kerutuhan akhlak, mahupun melibatkan diri dengan gejala sosial yang negatif seperti gangsterism, penyalahgunaan dadah, pergaulan seks bebas dan sebagainya yang membawa kepada kemusnahan diri. Mengamalkan cara hidup yang sihat dan berdisiplin, menghormati masyarakat yang lebih lanjut usia, bergotong-royong dan yang paling utama tidak terpengaruh dengan budaya hidup melanggar syarak (kepada yang beragama islam).

Penyakit sosial yang paling digeruni masa kini adalah salah laku seks sehingga ada antaranya yang sanggup membuang janin begitu juga membuang anak yang baru lahir. Belia perlu sedar bahawa masalah ini merupakan tanggungjawap bersama bagi membendungnya. Belia yang berlatarbelakangkan penerapan ilmu agama islam serta beramal soleh pasti dapat memberi kekuatan naluri dan akal, justeru mengawal nafsu seks agar tidak tersasar begitu juga tidak menjurus kepada penganjuran parti-parti sosial yang melampaui batas.

Belia perlu menolak sebarang usaha yang menyalahguna kecanggihan teknologi komunikasi yang diamalkan sesetengah pihak untuk merakam adegan-adegan seks peribadi untuk tatapan umum. Budaya begini seharusnya menimbulkan rasa kesedaran belia betapa maruah keluarga, bangsa dan ugama pasti tercalar sekiranya penyakit sosial ini terus dijadikan amalan dan menular sehingga keperingkat pelajar sekolah khususnya. Sebaiknya belia mengikuti program-program anjuran kerajaan yang membentuk keperibadian modal insan yang baik serta membina kemahiran dan menumpukan masa kepada amalan-amalan yang membina pembelajaran mahupun kerjaya.

Peluang kerjaya yang melibatkan organisasi mahupun berkemampuan membuka perniagaan sendiri memerlukan sambutan belia di semua sektor pembangunan bukan sahaja infrastruktur, budaya, bahasa, ekonomi dan sebagainya. Seharusnya teknologi maklumat ICT dijadikan platform untuk membina kerjaya mahupun pembelajaran berdasarkan soft skills dan hard skills yang telah salurkan oleh pihak kerajaan melalui program-program yang dianjurkan.

Maka martabat belia Malaysia akan sentiasa terpelihara malah semakin maju sejajar dengan MISI kearah negeri Melaka Maju Menjelang 2010. Sambutlah saranan kerajaan dan curahkan seluruh usaha dan tenaga bersama memperkembangkan sahsiah ekonomi, kebudayaan, sains dan teknologi. Tingkatkan modal insan serta peliharalah negeri Melaka khususnya dan negara Malaysia amnya kearah menjadikan masyarakat Malaysia sebagai genarasi yang bertamadun dan berilmu. Bersama berganding bahu memikul tanggungjawap mengembeling tenaga dan fikiran memperjuangkan kemerdekaan agar tidak diperkotak-katikkan oleh pengaruh pengjajahan minda dan amalan hidup negatif negara luar selain Malaysia.

MODAL INSAN - ETIKA KERJA DENGAN NILAI ISLAM.

Rencana yang pernah diterbitkan di Akhbar Melaka Hari Ini tahun 2008.
Slug : Modal Insan.

Susunan : Rizuan Ahmad

MODAL INSAN suatu penerapan nilai-nilai jati diri yang disarankan oleh YAB Datuk Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi, Mantan Perdana Menteri Malaysia, merupakan perancangan positif untuk menyediakan rakyat Malaysia sekarang menghadapi globalisasi dunia yang begitu pesat. Fitrah di dalam kehidupan manusia yang beragama Islam mengejar kebahgiaan di dunia dan di akhirat. Setiap perbuatan atau pekerjaan diterapkan dengan nilai-nilai duniawi dan ukhrawi.

Intipati Islam itu sendiri terserlah nilai-nilai modal insan yang sangat efektif dan perlu diaplikasikan agar pembangunan negara yang pesat tidak akan menenggelamkan cahaya Islam dalam kehidupan kita. Hasrat murni Perdana Menteri, menjadikan modal insan sebagai matlamat bagi menjana sahsiah negara Malaysia yang bertamadun, progresif, berdaya saing, pesat dan aman harus diterima serta diaplikasikan di dalam institusi kekeluargaan.

Islam adalah kepercayaan/iman yang amat universal meliputi pengetahuan yang luas tentang alam cipta Tuhan yang nyata, tersembunyi dan perkara mustahil bagi makhluk untuk menandinginya. Selain itu, Islam menyeru umatnya berperibadi mulia, berilmu dan berjaya di dalam semua bidang.

Islam mengajar manusia menjadi berdisiplin, berkeyakinan, berusaha, dedikasi, kreatif, berani, sabar dan bertawakal kepada Tuhan. Nilai-nilai yang indah ini secara tidak langsung membina etika ketika bekerja dan membina modal insan yang berwawasan.

BEKERJA DENGAN IKHLAS DAN AMANAH

Ikhlas dan amanah bagi seseorang pekerja adalah modal insan yang sempurna serta mendapat keredhaan Allah SWT. Pekerja yang ikhlas dan amanah akan menerima tugasan dengan rela hati dan penuh rasa tanggungjawap untuk menyempurnakannya.

Etika begini akan memastikan pekerja sentiasa memberi keutamaan kepada tugasan serta memuhasabah diri bahawa Allah SWT sentiasa melihat tugasan-tugasan yang dilakukannya dan pengawasan Allah SWT lebih tajam daripada pengawasan manusia terhadapnya. Seperti firman Allah SWT ertinya:
"Bahawasanya Allah SWT melihat ia dengan sekelian perbuatan hamba-Nya" (Mukmin:44)

Pekerja yang Ikhlas, amanah, berkemahiran, berilmu dan dedikasi akan dapat membina masyarakat yang jauh dari kemusnahan bertepatan dengan maksud Hadis Rasullullah SAW "Apabila sesuatu urusan (pekerjaan) diberikan kepada yang bukan ahlinya maka tunggulah saat kemusnahan."

Sejajar dengan saranan kerajaan satu ketika dahulu mengujudkan budaya kerja yang Bersih, Cekap dan Amanah. Modal insan yang mampu memastikan negara dapat membenteras gejala rasuah selain mempertingkatkan prasarana kerja yang aman dan diberkati Allah SWT.

BEKERJA DENGAN BERMUSYAWARAH DAN BEKERJASAMA

Manusia tidak dijadikan berseorangan malahan Allah SWT mencipta manusia berpasang-pasangan, berkeluarga, berkumpulan dan bermasyarakat. Setiap manusia saling lengkap-melengkapi di antara satu sama lain.

Bermusyawarah dan bekerjasama melaksanakan apa sahaja dengan iktiqad kerana Allah semata-mata. Islam turut menggalakkan umatnya bergotong-royong bagi menyempurnakan apa sahaja pekerjaan. Kedua-dua etika ini saling bergandingan untuk memastikan tugasan terlaksana dengan sempurna menepati segala aspek dan tidak tercacat cela.

Tugasan perlu dimusyawarahkan bagi mengumpul segala maklumat yang tepat, merancang pelan tindakan seterusnya melantik individu-individu yang layak dan tugasan disempurnakan secara bersama, bergotong-royong serta memastikan tugasan itu berjaya dengan gilang gemilang.

Modal insan yang sebegini memastikan setiap peringkat di dalam organisasi menyedari peranan dan tanggungjawap masing-masing tanpa ada rasa ketinggalan selain daripada mampu menghasilkan tugasan yang berkualiti, produktif, berteknologi dan diterima masyarakat.

Setiap pekerja yang menerima prinsip berjemaah ini akan berpegang pada kepentingan penyatuan fikiran, penyatuan matlamat, penyatuan amalan, penyatuan ilmu dan penyatuan tindakan. Pekerja akan lebih progresif di dalam menyumbangkan idea, bersikap toleransi, terancang, begitu juga bersedia menerima idea kumpulan, bekerjasama, bersatu dan lebih teliti melaksanakan atau menyelesaikan semua tugasan.

Wallahuwaqlam.

TANDA AMAL TIDAK DITERIMA ALLAH

Dipetik dari kitab cerita & doa:

Firman Allah s.w.t. surah Muhammad, Ayat 31:

"Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (Wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalagan kamu dan orang-orang yang sabar (sehingga) Kami dapat mengesahkan (Benar atau tidaknya). Berita-berita tentang keadaan kamu."

Seseorang yang melakukan 4 perkara kemudian ia tidak bertambah baik, maka itu berkemungkinan amalan tidak diterima...

1) Orang yang berjihad, kemudian ia kembali tidak bertambah kebaikannya..
2) Orang yang berpuasa di bulan Ramadhan, kemudian tidak bertambah kebaikannya..
3) Orang yang naik haji, sekembali kemudian tidak bertambah amal kebaikannya..
4) Orang yang sakit bila sudah sembuh, kemudian tidak bertambah baik amal perbuatannya..

Sesiapa yang mengaku 3 perkara maka dia ditertawakan syaitan:

1) Orang yang mengaku dapat merasa manisnya taat, padahal cinta pada dunia.
2) Orang yang mengaku redha pada Allah s.w.t. sedangkan dia tidak membenci hawa nafsunya.
3) Orang yang mengaku ikhlas sedangkan dia ingin dipuji orang lain..

Tanda-tanda orang yang tertipu oleh bisikan syaitan ada 3:
1) Mengumpulkan apa yang tidak berguna baginya..
2) Bertambah-tambah dosanya sehingga membinasakannya..
3) Meninggalkan amal yang dapat menyelamatkannya..

Tanda-tanda orang yang mengharapkan kepada rahmat Allah s.w.t. juga ada 3:
1) Hatinya digunakan untuk berzikir (ingat pada Allah)..
2) Lidahnya untuk berzikir..
3) Badannya untuk beramal..

Wallahuwaqlam..
Bersamalah kita bermuhasabah diri dan membuat anjakan paradigma pada diri kita.. Catitan ini adalah untuk mengingatkan diri saya sendiri, isteri, anak-anak, keluarga dan semua yang terbuka hati untuk membacanya.

Sesungguhnya saya yakin dan iman pada diri saya bahawa Allah itu meliputi sekelian alam dan tidak ada sesuatu yang bukan milikNya.. kita hanyalah pelakon di pentas layar yang sementara bagi mengEsakan kebesaran Allah yang Maha Rahman dan Rahim..

Berjalanlah diri saya dalam diri yang menentukan perjalanan serta yang merancang perjalanan sesungguhnya meliputi segala Yang Meliputi, Nur Muhammad pada sifat Zat Nurullah yang tidak bercerai tanggal dengan panduan Al-Fatihah yang agung..

Al-Fatihah.. (sedekahkan pada arwah bonda saya Syarifah Aisyah Bte Raja Maheran)



SABAR TERHADAP UJIAN ALLAH S.W.T.

Di dalam kita menempuh liku-liku kehidupan ini, bermacam-macam ujian yang harus kita hadapi. Memang Allah SWT telah menciptakan sepasang-sepasang di alam ini, ada tinggi ada rendah, siang berhadapan dengan malam, sakit berlawanan dengan sihat, begitu juga sedih dengan gembira, dalam hal yang seperti itu maka ramailah orang yang sesat, akibat tidak dapat menguasai diri seperti orang kaya yang tiba-tiba jatuh miskin. Jika kita mempunyai kekuatan iman, tentu tidak akan mudah tersesat akibat dari bahaya yang menimpa kerana orang yang memiliki iman yang mantap meyakini bahawa apapun yang terjadi di dunia ini, adalah menurut kehendak Allah SWT. Dialah yang mengatur alam semesta, sebagaimana firman Allah: "Dialah yang Maha Kuasa yang berbuat sekehendakNya." (QS Al-Buruj:16)

Kalau itu sudah diimani, tentu manusia ini akan rela menerima apa yang diberikan Allah kepadanya. Di samping itu tentu kita berjalan ke arah kebaikan, memperkuat dan menetapkan kesabaran dalam diri sebagaimana yang disuruh oleh Allah SWT. Firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu, dan kuatkanlah kesabaranmu dan bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah, nescaya kamu beroleh kemenangan." (QS Ali Imran:200)

Demikianlah jelasnya perintah Allah SWT, menyuruh agar manusia bersabar dalam segala hal. Tapi yang lebih penting untuk kita sabari adalah perasaan kurang dalam kehidupan seperti kematian orang yang dicintai, jatuh miskin setelah kaya, atau ketakutan yang menimpa. Semua ini diterangkan oleh Allah SWT dalam firmanNya: "Dan sungguh Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (QS Al-Baqarah:155)

Allah SWT menyuruh kita supaya menyampaikan khabar gembira kepada orang-orang yang sabar kerana orang yang sabar dalam menghadapi semua cubaan dan rintangan hidup itu akan diberikan balasan oleh Allah SWT dengan pahala yang berlipat ganda. Siapakah yang dikatakan orang yang sabar? Dalam ayat selanjutnya dijelaskan. "(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Raaji'uun.(Sesungguhnya kami berasal dari Allah dan kepada-Nya kami akan kembali.)" (QS Al-Baqarah:156)

Jika kita mengucapkan perkataan ini ketika mendapat ujian dari Allah SWT, tandanya kita dari golongan orang yang mendapat untung di sisi Allah. Dengan ertikata yang lain, kita termasuk dalam golongan orang-orang yang mendapat rahmat dan keberkatan. Adapun balasan kepada orang yang sabar itu ialah merupakan keberkatan, kesempurnaan, rahmat dan petunjuk dari Allah, namun pada hakikatnya tidak dapat dibayangkan, sudah tentu kasih sayang Allah pada orang yang bersabar itu, sebagaimana firmanNya: "Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabar sahajalah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (QS Az-Zumar:10)

Di sini jelaslah bahawa Allah SWT akan mencukupkan pahala bagi orang yang sabar itu tanpa batas. Kalaulah kita menyelidiki ajaran agama kita, dengan mendalam dan terperinci, mengenai kejayaan Rasulullah SAW dalam perjuangan sejarah, untuk menegakkan Islam adalah hasil dari kesabaran yang ada pada baginda. Baginda sabar menghadapi rintangan walaupun orang kafir mengerjakan dengan melontarkan najis unta kepada baginda, ketika baginda sedang mengerjakan solat.

Rasulullah SAW bersabar dalam kemiskinan, walaupun tidak ada beras yang akan ditanak oleh isterinya, namun ibadahnya tidak pernah kurang, bahkan suatu waktu sekembalinya dari masjid selesai menunaikan solat subuh, sampai sahaja di rumah, baginda bertanya kepada isterinya, "Apakah ada sarapan pagi atau tidak," Lalu isterinya menjawab "tidak". Baginda bersabda, "Baiklah aku berpuasa pada hari ini." Baginda berpuasa sunat kerana tidak ada apa yang akan dimakan. Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sesungguhnya sangat mengkagumkan seorang mukmin, sebab segala keadaannya adalah baik, dan mungkin tidak terjadi yang demikian kecuali bagi seorang mukmin yang jika dia mendapat nikmat dia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan dia bersabar, maka sabar itu sangat baik baginya". (HR Muslim)

Dengan demikian jelaslah bahawa keadaan seorang mukmin itu selalu baik kerana kesabarannya. Apakah itu dalam keadaan kurang atau waktu berkecukupan? Bila nikmat Allah datang, dia bersyukur dan tidak pernah lupa diri, tetapi bila tiba kesusahan, dia bersabar dan tidak berputus asa. Kemelaratan tidak akan membawanya pada lupa dengan kewajipan malahan menambah ketaatannya serta berdoa agar kekayaan tidak ditarik oleh Allah SWT.

Sebenarnya semua yang ada pada manusia hanyalah sekadar amanah Allah SWT. Hal ini telah digambarkan oleh Nabi Sulaiman AS dalam kehidupannya. Nabi Sulaiman AS adalah orang yang paling besar yang mendapat kurnia Allah SWT. Dia adalah seorang raja, seorang penguasa, seorang yang kaya-raya, seorang cendekiawan, seorang nabi lagi rasul juga seorang penakluk, boleh menguasai angin untuk dijadikan kenderaannya, boleh bercakap dengan semua makhluk dan dapat menguasai ke atas jin.

Pada suatu waktu, di saat Nabi Sulaiman akan menakluki negeri Saba' yang diperintahkan oleh seorang ratu yang bernama Balqis, pada waktu itu Nabi Sulaiman tahu bahawa Balqis akan datang untuk melihat kerajaannya. Waktu itu Nabi Sulaiman memanggil para pembesarnya, menanyakan: "Siapakah di antara kamu yang sanggup membawa singgahsana Ratu Balqis itu kepadaku, sebelum mereka datang ke tempat ini?" Jin Ifrit menjawab: "Aku sanggup membawanya sebelum engkau berdiri dari tempat dudukmu." Sementara itu jawab pula seorang yang mempunyai ilmu yang mendalam mengenai kitab Taurat dan Zabur, dia mengatakan, "Aku akan membawa singgahsana itu sebelum matamu berkedip."

Belum lagi Nabi Sulaiman sempat menjawab perkataan orang itu, singgahsana itu sudah terhampar di hadapannya. Begitu besar kekuatan yang dikuasai oleh Nabi Sulaiman AS dan begitu besar kurnia Allah SWT kepadanya, tetapi dengan semua keadaan itu dia tidak berasa bangga malah dia berkata: "Ini (semua adalah) termasuk kurnia Tuhanku untuk mencuba aku, apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya)." (QS An-Nahl:40)

Justeru itu, jadikanlah semua itu sebagai teladan kemudian jadikan diri seorang yang sabar dalam menghadapi semua aspek kehidupan, jangan mudah berputus asa di waktu susah dan jangan lupa diri di kala senang dan berkuasa.

MENYAYANGI DAN MENGASIHI ANAK

"Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT."

"Orang yang menangis kerana takutkan Allah SWT diharamkan oleh Allah SWT akan api neraka ke atas tubuhnya."

"Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah di antara dua darjat ialah 500 darjat."

Ku' Ez

"Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan. Tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak kanak."

"Barangsiapa keluar ke pekan Muslimin dan membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan membawa buah tangan untuk anak anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah SWT dan tidak diseksa di Akhirat kelak."

"Muliakan anak-anak dengan mengajar mereka adab dan ilmu agama. Barangsiapa memuliakan anak anaknya dalam keadaan jahil, dia turut menanggung tiap tiap dosa yang dilakukan oleh anaknya itu dan barangsiapa membekalkan anaknya itu turut diperolehinya."

Aqrak pernah terlihat Nabi SAW mencium cucu baginda, Hasan. Aqrak berkata: "Anakku sepuluh orang banyaknya, namun tiada seorang pun yang pernah aku cium". Sabda Rasulullah SAW: "Orang yang tidak menyayang tidak pula akan disayang".

"Barangsiapa ke pasar dan membeli sesuatu barang untuk ahli keluarganya dan dia memikulnya ke rumah, pahalanya seperti dia memikul sedekah untuk orang yang sangat berhajat."

"Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail AS."

"Suruhlah anak-anakmu sembahyang ketika umurnya tujuh tahun dan pukullah dia kerana meninggalkan sembahyang apabila berumur sepuluh tahun. Pisahkan anak anak perempuan dalam tempat tidur mereka."

Seorang lelaki bertanya: "Ya Rasullullah, kepada siapakah harus aku berbakti?" Jawab baginda: "Berbaktilah kepada ibubapamu." Kata lelaki itu lagi: "Ibu bapaku sudah tiada lagi." Sabda Nabi SAW: "Kalau begitu berbaktilah kepada anakmu. Ibubapa berhak terhadap dirimu dan anakmu pula berhak atas dirimu".

Al-Fatihah pada arwah mama (Syarifah Aishah Bte Syed Lop Arifin)
yang amat menyayangi anak-anaknya. Seumur hidupnya adalah
untuk keluarga dan anak-anak.. Jazakallah.. Al-Fatihah..



Selasa, 2 Februari 2010

Dialek 300 Juta Manusia USAHA MENGANTARABANGSAKAN BAHASA MELAYU DI ERA ICT


Rencana yang telah diterbitkan di dalam Akhbar Melaka Hari Ini tahun 2008.
Susunan: Rizuan Ahmad

Melayu merujuk kepada mereka yang bertutur bahasa Melayu dan mengamalkan adat resamorang Melayu. Perkataan Melayu mungkin berasal daripada nama sebuah anak sungai yang bernama Sungai Melayu di hulu Sungai Batang Hari, Sumatera. Di sana letaknya Kerajaan Melayu sekitar 1500 tahun dahulu sebelum atau semasa adanya Kerajaan Srivijaya. Sehubungan itu, dari segi etimologi, perkataan "Melayu" itu dikatakan berasal daripada perkataan Sanskrit "Malaya" yang bermaksud "bukit" ataupun tanah tinggi. Ada juga sumber sejarah yang mengatakan bahawa perkataan "Melayu" berasal dari "Sungai Melayu" di Jambi.

BAHASA Melayu ialah sejenis bahasa Melayu-Polinesia di bawah keluarga bahasa Austronesia yang telah digunakan di wilayah Indonesia, Malaysia, dan persekitarannya sejak melebihi 1,000 tahun lagi. Walaupun asal usul bangsa Melayu (dalam pengertian yang khusus) yang paling asal belum diketahui secara pasti tetapi pertumbuhan bahasa Melayu dapatlah dikatakan berasal dari Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang.

Asal Usul Bangsa Melayu dipercayai berasal daripada golongan Austronesia di Yunan. Kumpulan pertama dikenali sebagai Melayu Proto. Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Batu Baru (2500 Sebelum Masihi). Keturunannya Orang Asli di Semenanjung Malaysia, Dayak di Sarawak dan Batak di Sumatera. Kumpulan kedua dikenali sebagai Melayu Deutro. Berpindah ke Asia Tenggara pada Zaman Logam kira-kira 1500 Sebelum Massihi. Keturunannya orang Melayu di Malaysia dikatakan lebih bijak dan dan mahir daripada Melayu Proto. Bijak dalam bidang astronomi, pelayaran dan bercucuk tanam. Menduduki kawasan pantai dan lembah di Asia Tenggara. Kumpulan pertama dan kedua, dikenali sebagai Austronesia. Bahasa-bahasa yang terdapat di Nusantara sekarang berpunca daripada bahasa Austronesia ini.

Merujuk statistik penggunaan bahasa di dunia, penutur bahasa Melayu dianggarkan berjumlah lebih 300 juta orang dan merupakan bahasa keempat dalam turutan jumlah penutur terpenting bagi bahasa-bahasa di dunia selepas bahasa Mandarin, bahasa Inggeris dan bahasa Hindi/bahasa Urdu.

Bahasa Melayu mempunyai banyak dialek dan setiap dialek mempunyai perbezaan ketara dari segi sebutan dan kosa kata. Misalnya, bahasa Melayu Jawa atau bahasa Jawa mempunyai banyak perkataan yang tidak diketahui oleh penutur bahasa Melayu yang lain. Selain itu, bahasa yang digunakan oleh masyarakat peranakan atau Cina Selat (campuran pendatang Cina dan penduduk asal) merupakan campuran antara Bahasa Melayu dan dialek Hokkien. Bahasa ini dahulunya banyak digunakan di negeri-negeri Selat seperti Pulau Pinang dan Melaka.

Penggunaan Bahasa Melayu di negara-negara ini berbeza bergantung kepada sejarah dan budaya. Bahasa Melayu menjadi bahasa rasmi di Malaysia pada 1968, tetapi Bahasa Inggeris masih digunakan dengan luas terutama sekali di kalangan masyarakat Cina dan India, sama seperti di Brunei.

Berbeza di Indonesia, Bahasa Indonesia berjaya menjadi bahasa perantaraan utama atau lingua franca untuk rakyatnya yang berbilang kaum kerana usaha gigih kerajaan Indonesia dalam menggalakkan penggunaan Bahasa Indonesia selain Bahasa Belanda yang tidak lagi digunakan. Di Timor Leste, sekarang terlepas dari Indonesia menjadi negara Timor Leste, Bahasa Indonesia diterima sebagai "bahasa berkerja". Di Singapura, Bahasa Melayu dikekalkan statusnya sebagai bahasa kebangsaan walaupun Singapura mempunyai empat bahasa rasmi (iaitu Bahasa Inggeris, Cina, India, dan Melayu.)

Di selatan Thailand, bahasa Melayu digunakan oleh orang-orang daripada Kesultanan Melayu Patani (orang Melayu Pattani), tetapi tidak memperolehi sebarang pengiktirafan daripada kerajaan.

Semasa Malaysia mencapai kemerdekaan, Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 menetapkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara. Laporan Razak 1956 mencadangkan bahasa Melayu sebagai pengantar dalam sistem pendidikan negara. Selaras dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1996, Bahasa Melayu ialah mata pelajaran teras di semua sekolah rendah dan menengah. Bahasa Melayu berperanan sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan rakyat di Malaysia. Pendidikan Bahasa Melayu mempunyai potensi untuk dimartabatkan dan diperluas ke peringkat antarabangsa khususnya menerusi teknologi maklumat dan komunikasi.