Cari Blog Ini

Rabu, 3 Februari 2010

MARTABAT BELIA

Rencana yang pernah diterbitkan di dalam Akhbar Melaka Hari Ini tahun 2008
Slug : Belia
Susunan : Rizuan Ahmad

Negeri Melaka Bersejarah merupakan salah sebuah daripada 14 buah negeri termasuk Wilayah Persekutuan yang membentuk negara Malaysia di bawah pentadbiran pucuk pimpinan kerajaan Barisan Nasional. Sebuah negeri dengan majoriti rakyatnya yang patriotik dan setia menyokong usaha-usaha kerajaan terutamanya golongan belia. Kegigihan usaha kerajaan terus mengembeling tenaga serta fikiran memastikan hala tuju belia Melaka terus berkembang dan melahirkan elit-elit yang merupakan bakal pemimpin ganerasi hadapan serta terus memperjuangkan kedaulatan negeri ini.

Terbaru Perdana Menteri Malaysia, mencadangkan di dalam Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMKe-9) supaya menambah bilangan sasaran belia yang dilatih melalui pelbagai program seperti youth to youth, rakan muda dan PLKN kepada bilangan 6 juta orang berbanding jumlah penduduk belia Malaysia seramai 11.1 juta orang.

Perdana Menteri turut mencadangkan agar Institusi Pembangunan Belia Malaysia membuat kajian bagi memahami aspirasi dan tuntukan belia yang memfokuskan kepada pembinaan modal insan ke arah melahirkan belia yang bersemangat patriotisma serta dilatih secara komprehensif 'Soft Skills' dan 'Hard Skills'.

Golongan belia perlu sedar bahawa kerajaan sentiasa berusaha memberi peluang-peluang baru yang sewajibnya disambar bagi membina soft skills dan hard skills agar belia mampu berdiri sendiri membentuk modal insan dan jati diri.

Sains dan teknologi terkini terutama di bidang ICT sebenarnya berjaya melebarkan saluran informasi dunia tanpa sempadan dengan penaklukan jurang digital merangkumi segala aspek keperluan membina sahsia diri belia. Bukan lagi masanya untuk belia berpeleseran sebaliknya belia perlu bijak merancang aliran pembangunan diri supaya dapat menyumbang kepada pembangunan negeri sebagai rakyat yang cintakan negerinya.

Belia yang sihat, intelek serta matang memilih aktiviti-aktiviti yang meransang perkembangan minda serta tidak mudah tunduk kepada anasir-anasir yang membawa kepada kerutuhan akhlak, mahupun melibatkan diri dengan gejala sosial yang negatif seperti gangsterism, penyalahgunaan dadah, pergaulan seks bebas dan sebagainya yang membawa kepada kemusnahan diri. Mengamalkan cara hidup yang sihat dan berdisiplin, menghormati masyarakat yang lebih lanjut usia, bergotong-royong dan yang paling utama tidak terpengaruh dengan budaya hidup melanggar syarak (kepada yang beragama islam).

Penyakit sosial yang paling digeruni masa kini adalah salah laku seks sehingga ada antaranya yang sanggup membuang janin begitu juga membuang anak yang baru lahir. Belia perlu sedar bahawa masalah ini merupakan tanggungjawap bersama bagi membendungnya. Belia yang berlatarbelakangkan penerapan ilmu agama islam serta beramal soleh pasti dapat memberi kekuatan naluri dan akal, justeru mengawal nafsu seks agar tidak tersasar begitu juga tidak menjurus kepada penganjuran parti-parti sosial yang melampaui batas.

Belia perlu menolak sebarang usaha yang menyalahguna kecanggihan teknologi komunikasi yang diamalkan sesetengah pihak untuk merakam adegan-adegan seks peribadi untuk tatapan umum. Budaya begini seharusnya menimbulkan rasa kesedaran belia betapa maruah keluarga, bangsa dan ugama pasti tercalar sekiranya penyakit sosial ini terus dijadikan amalan dan menular sehingga keperingkat pelajar sekolah khususnya. Sebaiknya belia mengikuti program-program anjuran kerajaan yang membentuk keperibadian modal insan yang baik serta membina kemahiran dan menumpukan masa kepada amalan-amalan yang membina pembelajaran mahupun kerjaya.

Peluang kerjaya yang melibatkan organisasi mahupun berkemampuan membuka perniagaan sendiri memerlukan sambutan belia di semua sektor pembangunan bukan sahaja infrastruktur, budaya, bahasa, ekonomi dan sebagainya. Seharusnya teknologi maklumat ICT dijadikan platform untuk membina kerjaya mahupun pembelajaran berdasarkan soft skills dan hard skills yang telah salurkan oleh pihak kerajaan melalui program-program yang dianjurkan.

Maka martabat belia Malaysia akan sentiasa terpelihara malah semakin maju sejajar dengan MISI kearah negeri Melaka Maju Menjelang 2010. Sambutlah saranan kerajaan dan curahkan seluruh usaha dan tenaga bersama memperkembangkan sahsiah ekonomi, kebudayaan, sains dan teknologi. Tingkatkan modal insan serta peliharalah negeri Melaka khususnya dan negara Malaysia amnya kearah menjadikan masyarakat Malaysia sebagai genarasi yang bertamadun dan berilmu. Bersama berganding bahu memikul tanggungjawap mengembeling tenaga dan fikiran memperjuangkan kemerdekaan agar tidak diperkotak-katikkan oleh pengaruh pengjajahan minda dan amalan hidup negatif negara luar selain Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan