Cari Blog Ini

Rabu, 3 Februari 2010

SABAR TERHADAP UJIAN ALLAH S.W.T.

Di dalam kita menempuh liku-liku kehidupan ini, bermacam-macam ujian yang harus kita hadapi. Memang Allah SWT telah menciptakan sepasang-sepasang di alam ini, ada tinggi ada rendah, siang berhadapan dengan malam, sakit berlawanan dengan sihat, begitu juga sedih dengan gembira, dalam hal yang seperti itu maka ramailah orang yang sesat, akibat tidak dapat menguasai diri seperti orang kaya yang tiba-tiba jatuh miskin. Jika kita mempunyai kekuatan iman, tentu tidak akan mudah tersesat akibat dari bahaya yang menimpa kerana orang yang memiliki iman yang mantap meyakini bahawa apapun yang terjadi di dunia ini, adalah menurut kehendak Allah SWT. Dialah yang mengatur alam semesta, sebagaimana firman Allah: "Dialah yang Maha Kuasa yang berbuat sekehendakNya." (QS Al-Buruj:16)

Kalau itu sudah diimani, tentu manusia ini akan rela menerima apa yang diberikan Allah kepadanya. Di samping itu tentu kita berjalan ke arah kebaikan, memperkuat dan menetapkan kesabaran dalam diri sebagaimana yang disuruh oleh Allah SWT. Firman Allah SWT: "Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu, dan kuatkanlah kesabaranmu dan bersiap sedia (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah, nescaya kamu beroleh kemenangan." (QS Ali Imran:200)

Demikianlah jelasnya perintah Allah SWT, menyuruh agar manusia bersabar dalam segala hal. Tapi yang lebih penting untuk kita sabari adalah perasaan kurang dalam kehidupan seperti kematian orang yang dicintai, jatuh miskin setelah kaya, atau ketakutan yang menimpa. Semua ini diterangkan oleh Allah SWT dalam firmanNya: "Dan sungguh Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (QS Al-Baqarah:155)

Allah SWT menyuruh kita supaya menyampaikan khabar gembira kepada orang-orang yang sabar kerana orang yang sabar dalam menghadapi semua cubaan dan rintangan hidup itu akan diberikan balasan oleh Allah SWT dengan pahala yang berlipat ganda. Siapakah yang dikatakan orang yang sabar? Dalam ayat selanjutnya dijelaskan. "(Iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Raaji'uun.(Sesungguhnya kami berasal dari Allah dan kepada-Nya kami akan kembali.)" (QS Al-Baqarah:156)

Jika kita mengucapkan perkataan ini ketika mendapat ujian dari Allah SWT, tandanya kita dari golongan orang yang mendapat untung di sisi Allah. Dengan ertikata yang lain, kita termasuk dalam golongan orang-orang yang mendapat rahmat dan keberkatan. Adapun balasan kepada orang yang sabar itu ialah merupakan keberkatan, kesempurnaan, rahmat dan petunjuk dari Allah, namun pada hakikatnya tidak dapat dibayangkan, sudah tentu kasih sayang Allah pada orang yang bersabar itu, sebagaimana firmanNya: "Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabar sahajalah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas." (QS Az-Zumar:10)

Di sini jelaslah bahawa Allah SWT akan mencukupkan pahala bagi orang yang sabar itu tanpa batas. Kalaulah kita menyelidiki ajaran agama kita, dengan mendalam dan terperinci, mengenai kejayaan Rasulullah SAW dalam perjuangan sejarah, untuk menegakkan Islam adalah hasil dari kesabaran yang ada pada baginda. Baginda sabar menghadapi rintangan walaupun orang kafir mengerjakan dengan melontarkan najis unta kepada baginda, ketika baginda sedang mengerjakan solat.

Rasulullah SAW bersabar dalam kemiskinan, walaupun tidak ada beras yang akan ditanak oleh isterinya, namun ibadahnya tidak pernah kurang, bahkan suatu waktu sekembalinya dari masjid selesai menunaikan solat subuh, sampai sahaja di rumah, baginda bertanya kepada isterinya, "Apakah ada sarapan pagi atau tidak," Lalu isterinya menjawab "tidak". Baginda bersabda, "Baiklah aku berpuasa pada hari ini." Baginda berpuasa sunat kerana tidak ada apa yang akan dimakan. Rasulullah SAW pernah bersabda: "Sesungguhnya sangat mengkagumkan seorang mukmin, sebab segala keadaannya adalah baik, dan mungkin tidak terjadi yang demikian kecuali bagi seorang mukmin yang jika dia mendapat nikmat dia bersyukur, maka syukur itu sangat baik baginya dan bila menderita kesusahan dia bersabar, maka sabar itu sangat baik baginya". (HR Muslim)

Dengan demikian jelaslah bahawa keadaan seorang mukmin itu selalu baik kerana kesabarannya. Apakah itu dalam keadaan kurang atau waktu berkecukupan? Bila nikmat Allah datang, dia bersyukur dan tidak pernah lupa diri, tetapi bila tiba kesusahan, dia bersabar dan tidak berputus asa. Kemelaratan tidak akan membawanya pada lupa dengan kewajipan malahan menambah ketaatannya serta berdoa agar kekayaan tidak ditarik oleh Allah SWT.

Sebenarnya semua yang ada pada manusia hanyalah sekadar amanah Allah SWT. Hal ini telah digambarkan oleh Nabi Sulaiman AS dalam kehidupannya. Nabi Sulaiman AS adalah orang yang paling besar yang mendapat kurnia Allah SWT. Dia adalah seorang raja, seorang penguasa, seorang yang kaya-raya, seorang cendekiawan, seorang nabi lagi rasul juga seorang penakluk, boleh menguasai angin untuk dijadikan kenderaannya, boleh bercakap dengan semua makhluk dan dapat menguasai ke atas jin.

Pada suatu waktu, di saat Nabi Sulaiman akan menakluki negeri Saba' yang diperintahkan oleh seorang ratu yang bernama Balqis, pada waktu itu Nabi Sulaiman tahu bahawa Balqis akan datang untuk melihat kerajaannya. Waktu itu Nabi Sulaiman memanggil para pembesarnya, menanyakan: "Siapakah di antara kamu yang sanggup membawa singgahsana Ratu Balqis itu kepadaku, sebelum mereka datang ke tempat ini?" Jin Ifrit menjawab: "Aku sanggup membawanya sebelum engkau berdiri dari tempat dudukmu." Sementara itu jawab pula seorang yang mempunyai ilmu yang mendalam mengenai kitab Taurat dan Zabur, dia mengatakan, "Aku akan membawa singgahsana itu sebelum matamu berkedip."

Belum lagi Nabi Sulaiman sempat menjawab perkataan orang itu, singgahsana itu sudah terhampar di hadapannya. Begitu besar kekuatan yang dikuasai oleh Nabi Sulaiman AS dan begitu besar kurnia Allah SWT kepadanya, tetapi dengan semua keadaan itu dia tidak berasa bangga malah dia berkata: "Ini (semua adalah) termasuk kurnia Tuhanku untuk mencuba aku, apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya)." (QS An-Nahl:40)

Justeru itu, jadikanlah semua itu sebagai teladan kemudian jadikan diri seorang yang sabar dalam menghadapi semua aspek kehidupan, jangan mudah berputus asa di waktu susah dan jangan lupa diri di kala senang dan berkuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan